W dniu 23 lutego 2018 został opublikowany QGIS 3. Mimo że na pierwszy rzut oka wszystko zostało po staremu, to zmiany są rewolucyjne. Największe zmiany dotyczą nowszych wersji bibliotek które stanowią fundament programu: Python 3, Qt 5.

Na chwilę obecną nie istnieją jeszcze wersje instalacyjne, a dostępne są jedynie pliki źródłowe, lecz to tylko kwestia czasu. Zapraszam was do subiektywnego przeglądu nowości.

 

Nowy widok mapy

Moim zdaniem zmiana najbardziej rewolucyjna to możliwość tworzenia nowych widoków mapy – kolejnych okien, w których możemy zaprezentować nasze dane przestrzenne w innej stylizacji, w zupełnie innym układzie współrzędnych. Istnieje możliwość synchronizacji kolejnego okna mapy z podstawowym czy to względem pozycji czy skali. Również wskazanie w oknie dodatkowym zasięgu mapy głównej daje nowe możliwości.

Nowy widok mapy

Dwa widoki mapy w QGIS – każde z innym stylem

Narzędzia nowego okna mapy

Nowy widok mapy 3D

Wiele widoków mapy. Trzy? Tak, trzeci wymiar też jest. Możemy utworzyć wizualizację w nowym oknie mapy 3D, oraz skorzystać z możliwości zaprezentowania modelu wysokościowego (z rastra), nałożenia na taką powierzchnię np. zdjęcia lotniczego, lub geometrii wektorowych. W tym celu pojawił się w panelu stylizacji warstwy nowy typ renderera, wywoływany z zakładki poniżej etykiet. Ustawiamy tam wysokość – położenie naszego obiektu ponad powierzchnią trówymiarową, extrusion – wysokość „wyciągania” i inne parametry które pozwolą na dopracowanie wizualizacji obiektów.

Wizualizacja 3D

3D Renderer

3D Renderer

 

Point Cluster

Kolejny typ renderera który pojawił się w QGIS 3 (dzięki crowdfundingowi) to grupowanie punktów (klastrowanie). Stanowi on rozwinięcie Point Displacement – w taki sposób że zbiera wiele punktów w zadanej odleŋłości i wyświetla je jako jeden, z liczbą zaagregowanych. Pozwala to na zachowanie czytelności mapy przy opracowaniach małoskalowych.

 

Zmienne i wyrażenia

Pojawiło się kilkadziesiąt nowych wyrażeń, wśród których praktyczne zastosowanie znalazłem już dla string_to_array(string, delimiter, empty). Pozostałe to między innymi narzędzia do pracy z tablicami typu array, wyrażenia tworzące proste geometrie (okrąg,  elipsę, wielokąt regularny). Lista zmian w tym zakresie zawiera kilkadziesiąt pozycji, jeszcze do nich wrócimy – chciałbym wam zaprezentować niektóre z nich.

Topological coloring

Narzędzie do realizacji teorii czterech kolorów jest w końcu dostępne w QGIS bez żadnych dodatkowych wtyczek. Z poziomu narzędzi Processingu, w dziale Kartografia, wskazujemy jedynie informację o minimalnej ilości kolorów jakiej oczekujemy i po kilku chwilach w naszym oknie mapy pojawia się nowa warstwa z dodanym polem dla numeru koloru.

Topological coloring

Topological coloring

Pozostałe zmiany

Jest ich tak dużo że ich lektura zajmuje dłuższą chwilę czasu. warto wspomnieć jeszcze że duże zmiany zaszły w Composerze, powstał zalążek narzędzia do tworzenia w nim raportów, powstały algorytmy dla analiz sieciowych na warstwach wektorowych (np. z shapefile), przebudowa QGIS Servera, Dużą zmianą jest fakt że długo wykonywane operacje (obliczenia w Processingu, pobieranie z WMS) nie blokują interfejsu programu i możemy w tym czasie robić inne operacje (np. przygotowywać symbolizację).

W najbliższych dniach napewno pojawią się tu kolejne artykuły prezentujące nowe możliwości jakie pojawiają się wraz z tym wydaniem QGISa.

Tu znajdziecie pełny changelog nowego wydania.

 

 


tomasznycz

Geograf, kartograf, góral z wyboru